Monday, 10 July 2017

Meal Replacement Terbaik (Makanan nak kurus)

Kehidupan 2017 kini yang semakin memerlukan kita bergerak dengan lebih cepat kerana mencari rezeki, side income, mencari ilmu dan perkara lain. Semua perlu dibuat dengan pantas termasuklah aktiviti seharian seperti mandi, bersiap, mengemas rumah dan juga makan.
.
Sebab tu ada nya oulet makanan segera, peralatan rumah yang mudah dan pantas dan pemanas minuman. Tapi adakah semua itu baik ataupun memudaratkan kita lebi-lebih lagi makanan. Sebagai ibu bapa yang sibuk, makanan keluarga perlulah dititik beratkan. Contoh, makanan segera yang ada sekarang adakah betul-betul menjaga kesihatan badan? Atau lebih memudaratkan diri? Betul, jangka masa pendek memang kita tak nampak, tapi nak tunggu 10 tahun baru kita ambil tahu? Mungkin dah terlambat.
.
Ada dua pilihan sama ada PERTAMA kita ambil makanan segera dan ambil makanan tambahan yang bileh mencegah penyakit seperti darah tinggi, kencing manis dan kanser. Atau KEDUA kita ambil terus makanan yang sihat terus. Cara pertama mengubat dan kedua mencegah, terpulang kepada anda kerana anda ada pilihan untuk dibuat.
.
Disini saya nak berkongsi 'meal replacement' yang boleh jadi set makanan sihat anda untuk anda kekal kurus sebab pengambilan kalori yang kurang dan sihat. Anda ada banyak pilihan diluar sana, tapi saya tak dapat jamin keberkesanannya. Tapi dengan MEAL SHAKE saya dapat jamin keberkesanannya, sebab ada 'land mark study' untuk produk ini.
.
Ia sesuai dengan semua golongan bayi, pelajar, kanak-kanak, ibu mengandung, atlet, vegetarian, orang sakit, orang yang sibuk bekerja dan juga orang yang selalu mengambil makanan segera.
.
Manfaat MealShake:

1) mempunyai 24 jenis vitamin, mineral dan zat (nutrisi lengkap)

2) membantu tumbesaran

3) anti-oksida

4) detoksifikasi

5) sedap dan tidak mempunyai sebarang pewarna

Ianya boleh dicampur dengan buah-buahan yang dikisar atau apa jenis minuman kegemaran anda yang penting mestilah yang berkhasiat dan bukan minuman berkarbonat ye! Semoga bermanfaat, sila hubungi saya Abam Faiz untuk pertanyaan lanjut, wassap pun boleh 016-2881252.

Friday, 7 July 2017

Bagaimana air dapat melegakan kesakitan?

Seandainya anda terasa penat arau sedikit mual, minumlah segelas air diikuti segelas lagi dalam masa setengah jam kemudian. Perhatikan apa yanga anda rasa. Jika anda berasa sakit atau sengal-sengal pada sendi, ulangi langkah yang sama (segelas air dan setengah jam kemudia segelas air lagi).





Gunakan air sebagai ubat tahap pertama. Bila tubuh anda mendapat air yang cukup, anda akan mendapat gambaran yang lebih jelas tentang apa yang anda rasai sebenarnya.

Dua per tiga daripada tubuh manusia terdiri daripada air. Otak kita mengandungi 75% air. Air ialah nutrien terpenting dan terlibat dalam setiap fungsi tubuh. Ia membantu mengangkut nutrisi dan sisa-sisa kunuhan ke dalam dan ke luar sel. Ia juga diperlukan untuk penghadaman, penyerapan, peredaran dan fungsi pembuangan najis dan pemanfaatan vitamin yang larit dalam air. Ia juga diperlukan untuk mengekalkan suhu badan yang sesuai.




Minumlah air yang cukup setiap hari iaitu sekurang-kurangnya lapan gelas yang berukuran lapan auns. Kalau nak kurangkan berat badan boleh gunakan ukuran, setiap 25kg bersamaan 1 liter. Kalau berat 50 kg=2 liter dan kalau berat 75kg=3 liter atau senang kata 2 botol 1.5 liter.

- Perkongsian Dr Yasmeen Farouk Mohamed, Pakar Holistik Semulajadi-

Sunday, 2 July 2017

Kenapa kawan saya asyik tidur je, tapi selalu ‘score’ dalam exam?

Biasanya kita selalu jeles dengan kawan yang banyak masa tidur tapi dapat markah lagi tinggi. Itu bagi pelajar yang duduk di asrama, bagi yang tidak duduk di asrama, mereka selalu jeles dengan kawan yang banyak bermain.


Harini saya nak kongsi rahsia mereka yang mungkin mereka sendiri pun tak perasan, yang boleh menjadikan hidup kita lebih bermanfaat. Ini hasil daripada pemerhatian saya sebagai seorang bekas pelajar sarjana dan juga seorang pendidik di IPT. Ini kerana, saya pun pernah tergolong dalam kalangan orang yang ‘jeles’ dengan rakan-rakan saya seperti ini. Kita ni belajar punya la ‘dasyat’, sampai tak tidur malam, bangun awal pagi, tapi roommate kita ni sedap je tidur, belek-belek buku sikit markah lebih kurang kita je. Yang lagi sakit hati tu kalau markah lagi tinggi dari kita. Dalam hati ni nak je cakap ‘Hang pakai jin ke apa n? Ko makan apa sampai pandai macam ni?’.

Ok, at first saya nak kita kena sedar tiada istilah pandai atau tidak pandai, yang ada cuma TAHU atau BELUM TAHU. Bab pandai ni saya  share sebelum ni, sebab fokus kita bukan bab pandai. Hari ni saya nak share tentang kepantasan. Tapi bukan kepantasan membaca ye, itu salah satu skill nak belajar dengan cepat. Ia adalah berkenaan kepantasan seseorang itu MENUKAR MINDA POSITIF.

Semua orang yakin kan bahawa, jika kita nak belajar kita perlu mem’positif’kan minda kita supaya apa yang kita belajar tu produktif. Contohnya, boleh ke kita belajar tapi depan kita ada cerita favorite ‘Fast & Furious 8’, ‘Running Man’, ‘Hero Seorang Cinderella ‘ dan ‘Gema Gegar Vaganza’? Kebanyakan mesti tak boleh fokus dan tiada produktiviti. Produktif merujuk kepada berapa banyak hasil yang kita dapat dalam tempoh masa yang singkat.

Dan yang paling penting berapa ‘pantas’ kita nak hidupkan suasana yang produktif tu, dan ia memerlukan minda yang positif.

Contohnya, Ahmad belajar 4 jam sehari, tapi bila kita kaji balik berapa tempoh masa yang produktif, ia hanya 30 minit sahaja sebab dia ‘online’ selama  3 jam dan lagi 30 minit tu dia termenung dan belum meletakkan minda yang positif sebab baru bangun tidur belum ada ‘feel’ nak belajar lagi (idle time).

Tetapi Abu dia belajar 1 jam sahaja, tapi minda dia sudah di ‘set’ kan, dia perlu belajar habis bab 3 untuk tempoh sejam. Dan dia tiada idle time dia mula belajar, sebab bila dia mula belajar je terus dia tukarkan minda dia kepada minda yang positif. Dan lagi 3 jam tu memang dia akan spend masa untuk main dan tidur.


Agak-agaknya siapa yang akan lebih produktif? Saya rasa semua orang dapat jawapannya kan. Ini adalah serba sedikit bagaimana nak jadi pelajar cemerlang, yang mana berapa lama kita nak menukar minda kita kepada MINDA YANG POSITIF supaya dapat menghasilkan masa pembelajaran yang produktif. 

Sebab kita semua adalah manusia yang sering lalai dengan media hiburan dan senang terganggu dengan kata-kata biawak dalam kepala kita. Paling mudah kita lihat masa solat, berapa ramai orang yang baru teringat barang yang hilang, pesan dari atok nenek, cikgu ajar apa, dan password yang dah lupa. Segala idea boleh dapatkan masa tu? Yang pelik semua yang positif, baik-baik belaka. Dan kata-kata terakhir saya jaga pemakanan, jika makan benda yang baik maka hasilnya pun baik.

Saturday, 1 July 2017

Perlu ke kanak-kanak makan supplemen?

Berdasarkan pemerhatian dan ilmu yang saya ada, kanak-kanak tak perlu ambil supplemen, JIKA kanak-kanak tu boleh makan makanan semulajadi untuk melengkapi keperluan badan dan minda mereka.

Sebagai contoh, bagi perkembangan minda, anak-anak kita perlu ambil omega-3 yang boleh didapati dalam ikan salmon. Hmmmm..agak-agaknya boleh ke telan ikan salmon tu? Kalau boleh, yes, its ok tak perlu ambil supplemen. Tapi kena tengok pula mampu ke kita nak 'maintain' beli ikan salmon yang rata-ratanya mahal. 

Hari ni saya nak kongsi 5 nutrien keperluan minda anak-anak yang boleh didapat dari makanan semulajadi.

1) Vitamin E - boleh didapati dari 'peanut butter'

2) Vitamin B - boleh didapati dari bijirin

3) Protein - boleh didapati dari telur

4) Omega-3 - boleh didapati dari ikan salmon

5) Anti-oksida - boleh didapati dari sayur-sayuran

Ini adalah antara pemakanan yang dapat merangsang badan dan juga minda anak-nak kita, yang sangat penting. Ini dapat mengurangkan kelesuan anak-anak dan menambahkan kecergasan semasa belajar. Jadi ambil tahu kepentingan nutrien untuk anak-anak dan keperluan supplemen yang betul untuk badan. 

Adakalanya, suplemen tu memang bagus, tapi badan anak-anak kita tu PERLU ke? Ada ALERGI ke? Jadi ambil tahu dan jangan bergantung kepada kata-kata penjual semata-mata. Jadi pengguna yang bijak ya.

Thursday, 29 June 2017

4 tips BERKESAN kekal berat badan sempena Syawal

Siapa setuju kalau puasa sebulan (30 hari) boleh turun 2kg ke 5kg? Tapi menjelang Syawal je, raya ke-5 dah boleh cover 5kg tu. Betul tak? Di sini saya nak kongsi tips mudah dan berkesan untuk kekal berat badan anda.

1. Banyakkan minum air kosong, kerana ia dapat mengawal nafsu lapar. Pengiraan 'banyak' tu adalah, jumlah berat badan anda bahagi dengan 25, itulah jumlah minimum liter air yang perlu diminum setiap hari. Contohnya, kalau berat anda 75kg, jadi pengiraaannya adalah 75kg/25kg jadi jumlahnya adalah 3, bermaksud anda perlu minum sekurang-kurangnya 3 liter setiap hari.



Kalau macam saya nak senang, ambil 2 botol 1.5liter, dan pastikan sebelum saya tidur mesti dah habiskan 2 botol tu. JIKA mampu elakkan air manis especially air 'gas' atau berkarbonat.

2. Kawal kalori pengambilan makanan setiap hari ketika hari raya dan ketika menziarahi rumah saudara. Setiap makanan ada jumlah kalori tersendiri, termasuklah nasi impit, lemang rendang, dan sayur-sayuran. Untuk kekal berat badan untuk perempuan, pengambilan 1500 kalori sahaja dan lelaki 1700 kalori sahaja.

Boleh rujuk di link ini, untuk pengiraan BMI dan jadual pemakanan anda.

3. Pengambilan supplemen pembakar lemak,  bagi mengelakkan makanan didalam badan menjadi lemak, pengambilan supplemen yang dapat memguraikan lemak sangat membantu. Macam saya sendiri mengamalkan Lecithin Shaklee, dan alhamdulillah berat badan saya kekal dan berkurang dari masa ke masa. Dan adakalanya berat badan saya maintain walaupun saya bedal makanan dengan dasyatnya.



4. Berpuasa enam di Bulan Syawal. Ini disebabkan, puasa enam awal dapat mengawal pemakanan kita kerana jika kita menziarahi biasanya siang, dan malam jarang kita melawat sanak saudara. Tapi, kena tahan telinga dan hawa nafsu kalau ada mulut yang berkata, 'Alaaaa, sekali sekala beraya meh la makan sama'..hehe. Cuba bertahan selagi tak mengguriskan hati orang lain dan menjejaskan hubungan persaudaraan.

In shaa Allah, semoga usaha dan ikhtiar kita dapat menyelamatkan badan kita dari di pam-pam. Selamat  Hari Raya Aidilfitri tahun 2017, maaf zahir dan batin.


Thursday, 25 May 2017

4 sebab kenapa anak tak pandai?


1. Tiada pemantauan pembelajaran





Ramai anak-anak disekolah tiada pemantauan oleh sesiapa termasuk ibu bapa dan kakak abang. Pernah satu ketika saya bertanya kepada anak murid saya, kenapa kamu tak siapkan kerja sekolah? Mereka menjawab, 'Alaaaa, kat rumah saya tu asyik pergi jalan je, jadi tak sempat saya nak buat kerja sekolah'. Dan lagi teruk bila ibu bapa tak pernah kisah nak ambil kad kemajuan pelajar.



2. Dikelilingi kawan-kawan yang negatif



Ada pelajar yang saya tanya macam mana gred kamu kat sekolah? Mereka jawab, 'Saya terer lagi dapat 45 markah, kawan saya lagi teruk dapat 15 je'. Ada yang pernah cakap dengan saya, 'Saya bagus lagi buat sikit, ada kawan saya tu tak pernah buat langsung'. Dengan siapa anak kita berkawan amat memainkan peranan yang penting. Cuba bayangkan kalau anak kita berkawan dengan orang yang siap kerja sekolah dan markah gred mereka A atau B, ada kemungkinan tak anak kita dapat terikut? Dan kalau anak kita selama 2 tahun berkawan dengan orang yang hisap rokok, agaknya apa yang jadi ye?



3. Kesihatan minda yang tidak dijaga



Ramai pelajar yang tidak kisah dengan pemakanan, dan yes!! Kalau umur anak 7 tahun - 17 tahun, makan dunia adalh syurga mereka keran selagi mereka tidak sakit, mereka akan rasa makanan tu tuada masalah. But yet, akan merosakkan badan dan minda mereka sedikit demi sedikit. Dah la tak ambil nutrisi yang betul, tambah makanan yang merosakkan badan. Macam saya sendiri mengamalkan supplemen Omega 3 dan Mealshake untuk anak saya. Dan alhamdulillah Umar jarang sakit dan kalau sakit pun masih terkawal. Ingat dulu masa tak ambil Mealshake, Umar selalu sembelit, kurang seleras makan.

Saya selalu dengar orang kata, tak nak la amik supplemen untuk anak, nanti anak gemuk. Haaaa! Tula dengar cakap orang lagi kan, orang kan memang cakap semua BETUL. Nasihat saya tak kira kanak-kanak atau dewasa kalau nak amik supplemen, sila faham bagaimana supplemen tu membantu badan kita. Bukan termakan dengan IKLAN sahaja. Dan pastikan supplemen itu berkesan dan tidak memudaratkan, macam mana nak tau? Tanya pada yang pakar ye!



4. Mind set



Bila anak tu sendiri fikir dirinya yang tak pandai. Okay macam ni, apa yang dimaksudkan tak pandai ye?

Betul ke ada istilah tak pandai? Contoh, kalau kita beri ujian bulan Mei matematik kepada 2 orang pelajar, dan pelajar A dapat 50 markah dan pelajar B dapat 70 markah. Boleh ke kita cakap pelajar A bodoh dan pelajar B pandai?

Macam mana kalau saya tukar situasi, pelajar A baru masuk bulan 4 dan pelajar B dah masuk dari bulan 1, sedangkan ujian diadakan pada bulan 5. Agaknya siapa yang kamu rasa 'pandai'? Haaaa...tau pun.

Bagi saya sendiri tiada siapa yang pandai atau bodoh kat dunia ni. Yang ada cuma dia TAHU atau BELUM TAHU lagi. Jadi kalau seorang pelajar tu belum tahu, kita kena tengok la kat mana silapnya mungkin cara pembelajaran, atau faktor lain.

Lebih2 lagi keluarga sendiri, kena la bagi support. Contoh kalau dalam keluarga Majdi (bukan nama sebenar) tu ada 10 orang dan setiap hari cakap semua orang akan cakap Majdi BODOH, TAK PANDAI, BENGAP dan LEMBAP. Agak2 apa yang akan jadi kepada Majdi lepas 2 bulan? Mesti dia akan rasa PANDAI je kan bila zikir tu yang keluar setiap hari 🙄.

Jadi MIND SET adalah perkara yang paling penting sebelum nak berjaya. Mind set kuat, tindakan nak jadi PANDAI dan NAK TAHU pun automatik akan jadi kuat.

So lepas ni no more tak pandai tapi BELUM TAHU. Semoga bermanfaat untuk semua pelajar, ibu bapa dan saudara-saudara diluar sana.

Sunday, 21 May 2017

PERCUMA Ramadan Planner 2017

Cover page


Checklist aktiviti ramadhan anda

Ramadhan 2017 ni nak badan kurus dan amalan gemuk?

Saya akan berikan ebook ‘Ramadhan planner 2017’secara PERCUMA kepada anda.

Apa yang ada dalam ebook ‘Ramadhan planner’ percuma ini:

  1. Amalan yang perlu dilakukan semasa Ramadhan.
  2. Checklist amalan supaya dapat nampak perubahan yang lebih baik dari hari ke hari.
  3. Pengiraan kalori supaya ramadhan ini dapat target 1200 kalori bagi sesiapa yang hendak SLIM dan ‘control’ pengambilan makanan bagi sesiapa yang nak SIHAT.



Whatsapp NAMA dan ALAMAT EMEL ke no. 016-288 1252.


Pastikan alamat emel anda betul & aktif sebab ebook akan dihantar ke emel anda

*Maklumat anda dijamin selamat!